Vanila Slatkis Plemena Totonako

Slatkiš plemena Totonako

Vanila se vekovima koristi kao dodatak jelima i pićima

Danas je ima gotovo svuda, u kolačima, sladoledima, drugim slatkipgima, ali i u kafi, toploj čokoladi… Vanila je popularni dodatak slatkim poslasticama i napicima, a najčešće se upotrebljava u prahu. Iako se svakodnevno koristi u mnogobrojnim kuhinjama širom naše planete, mnogi ne znaju kako je vanila nastala.

Čuvari tajne nastanka ove ukusne materije bili su drevni pripadnici indijanskog plemena Totonako koji su živeli u okolini Vera Kruza u Meksiku. Oni su prvi otkrili biljku koja daje poseban nektar vanilu. Gajili su ove biljke i čvrsto verovali da su one dar bogova i da je vanilin prah, koji su dobijali drobljenjem plodova vanile, u stvari znak ljubavi i spoj dobrog ukusa i božanstvenog mirisa.
Kada su Asteci osvojili Totonako pleme otkrili su i njihovu tajnu, pravljenje čarobnog praha vanile. Oni su vanilu koristili kao dodatak čokoladi koju su rado pripremali i na ovaj način još više poboljšali ukus do tada pomalo gorkom napitku.

Španski osvajači predvođeni Hernando Kortezom pokorili su Asteke i otkrili vanilu. Oni su doneli seme slatke biljke u Španiju i počeli da je gaje. Plodovi vanile korišćeni su kao začini u mnogim jelima i vrlo brzo ova poslastica je osvojila ne samo Špance već i stanovnike drugih zemalja Starog kontinenta, koji su je upoznali pomoću trgovačkih putnika. Krajem 16. veka vanila je bila omiljeni dodatak kakao napitka koji su svakodnevno pili bogataši i pripadnici viših klasa.

Sve do početka 17. veka slatki prah je korišćen isključivo kao dodatak čokoladi. Ali, 1602. godine Hjudž Morgan, koji je bio na dvoru kraljice Elizabete Prve, otkrio je da vanila može da se upotrebljava i potpuno nezavisno od čokolade, kao dodatak poslasticama, ali i kao piće.
Danas biljka vanile raste u četiri kraja sveta, na Madagaskaru, u južnoj Americi, Indoneziji i Polineziji. Plantaže vanile koje se rasprostiru na hiljadama hektara svake godine daju ogromne količine plodova, kojise zatim obrađuju u fabrikama i šalju širom sveta kao gotov proizvod, spreman za upotrebu.

Tokom letnjih meseci, kada je sladoled glavna poslastica milionima ljudi na našoj planeti, ledeni slatkiš od vanile se, u kombinaciji sa čokoladom ili bez nje, najčešće kupuje. D. I.