Smaraetter Tapas I Andalusien

Tapastyper i Andalusien
Tapas äts oftast vid bardisken. Ibland får man en gratistapa om man beställer ett glas.
Fino är den traditionella drycken till tapas, men det är även vanligt att dricka öl.

Inlagt i ättika
Tillsammans med oliverna hittar man ofta smågurkor och pärllök, bitar av vitlök och pepparfrukter.
Inlagt i olja
Ansjovis, sardiner och skaldjur marineras ofta. De brukar ligga i olja och förvaras under glas i disken.
Lufttorkat
Den andalusiska skinkan är lättsaltad. Den bästa skinkan är den som lufttorkats i bergen.
Med majonnäs
Alioli passar ihop med det mesta. Två populära rätter med majonnäs är patatas con alioli och ensaladilla rusa.
På bröd
Många tapas kommer bäst till sin rätt tillsammans med bröd. En del serveras med en tandpetare på en brödskiva.
Äggbaserat
Ägg är huvudingrediensen i tortilla och kokt ägg används ofta som garnityr.
Friterat och stekt
Nästan allt man kan tänka sig kan serveras frito (friterat eller stekt), från fisk till svamp.
Grillat och ugnsstekt
Tillagningssätten a la plancha (grillat) och asado (ugnsstekt) är bra alternativ för den som vill undvika mycket olja.
Kokt
Estofado (gryta) kan göras på fisk, kött, potatis och grönsaker, ofta i tomatsås.
A la marinera
Fisk och skaldjur serveras ofta a la marinera, tillagade i vin tillsammans med vitlök och persilja.