Smaraetter Tapas

SMÅRÄTTER – TAPAS

Aceitunas
Det finns oändligt många olika sorters oliver: små och stora, gröna och svarta, salta och starka, och med kärna eller med fyllning. Namnet är en aning förvirrande. Trots att ordet för olivträd är olivo, som kommer från latinet, är fruktens namn hämtat från arabiskans az-zait, som betyder "olivens saft"
Chorizo al vino
Chorizo är en stark, paprikakryddad vitlökskorv som serveras stekt, kokt i vin (al vino) eller tillagad i gryta med andra ingredienser. Korven är vanligtvis gjord på fläskkött. Morcilla (blodkorv) är en klassisk landsbygdsdelikatess.
Jamón serrano
Det sägs att tapastraditionen har sitt ursprung i den skinkskiva som placerades ovanpå glaset förr (tapa betyder lock). Den finaste skinkan i regionen är den som lufttorkas i bergen, men det finns även andra sorter som jamón York (kokt skinka) och andra produkter av fläskkött, som tocino (bacon) och fiambres (charkuterier). Dessa serveras ofta med ost och bröd som tillbehör.
Ensaladilla rusa
"Rysk sallad" kan vara ett alternativ för vegetarianer, men inte för veganer. Salladen består ofta av tärnade grönsaker som blandats med majonnäs. Man bör dock se upp, eftersom det inte är ovanligt att den även innehåller tonfisk eller skinka. Precis som alltid när det gäller majonnäsbaserade rätter ska man vara noga med att kontrollera att salladen är nytillagad.
Mariscos
Bcrberechos (hjärtmusslor), almejas (venusmusslor), mejillones (blåmusslor), pulpo (bläckfisk), sepia (sepiabläckfisk) och zamburiñas (småmusslor) är några av de populäraste skaldjuren i Spanien. Ugnsstekta caracoles (sniglar) med vitlök är en mäktig men mycket god rätt.

Champiñones al ajillo
Vitlöksstekta champinjoner brukar finnas med på varenda tapasmeny. Några andra populära grönsaksrätter är judías verdes (gröna bönor) - särskilt när de serveras i vitlökskryddad tomatsås - och escalibada, en rätt som görs på aubergine (berenjenas) och röd eller grön paprika (pimientos).

Anchoas (boquerones)
Ansjovis och sardiner serveras ofta stekta i frityrsmet, men de kan även serveras i ättiksinläggning, konserverade i olivolja eller med tomatsås. Bara huvudet tas bort, resten av fisken äts med ben och allt.
Croquetas
Krckotter görs på kyckling eller fisk och kokt, mosad potatis som formas till små bollar och friteras. En annan populär smårätt är soldaditos, friterade bitar av grönsaker, kyckling eller fisk.
Albóndigas
Albóndigas kan göras pä såväl fisk som kött. Ofta tillagas kött- eller fiskbullarna i en tomatsås med vitlök och kryddor. Ett annat sätt att tillaga bitar av kött, skaldjur eller fisk är att trä upp dem på spett och steka eller grilla dem. Spetten kan endera grillas som de är, eller förses med het, marockanskinspirerad kryddning.
Alioli
Alioli är en vitlöksmättad majonnäs. Den serveras ofta som en egen sidorätt att doppa bröd i, eller som ett smakrikt tillbehör. Pipirrana är ett annat populärt tillbehör. Det är en kompott som huvudsakligen görs på tomat, lök och paprika.