Sipurak

ŠIPURAK

U narodnoj medicini se koriste plodovi, list i cvet. Pomešan sa komovicom jača organizam

Narodna medicina od davnina smatra šipurak veoma lekovitim voćem. Nemački travar Kerber je još 1563. godine ovu biljku preporučivao, u vidu praška, za učvršćivanje desni. Ima, takođe, podataka, da je plod šipurka, u XVI veku i kasnije, u Rusiji korišćen za zaceljivanje rana, za lečenje bolesti bubrega i mokraćne bešike. U kineskoj mediciš ovo voće služi za poboljšanje varenja, dok se na Tibetu upotrebljava za lečenje tuberkuloze.

Jedan od najpoznatijih naših farmakologa Jovan Tucakov, često je isticao da nijedna kuća ne bi smela biti bez osušenog ploda šipurka, pogotovo u selima brdskoplaninskih predela, u čijoj ishrani preko zime nema dovoljno vitamina. Nije ni čudno ako se zna da u plodu šipurka, odnosno divlje ruže (Rosa canina L.) ima više vitamina C no u bilo kojoj drugoj biljci. Osim toga, šipurak sadrži i vitamine B, P, K i provitamin A, zatim natrijum, tanin, flavonoid, limunovu i jabučnu kiselinu, pektin, šećer, masno i eterično ulje.

U narodnoj medicšš, kao lekovito sredstvo, koriste se plodovi, list i cvet. Od latica se, u kombinaciji sa cvetom drugih ruža, pravi slatko. Plod se bere u septembru, oktobru i novembru, ggre nego što prezri, jer tada nije lekovit. Upotrebljava se svež ili sušen i za pripremanje poznatog pekmeza od šipuraka.

Narodna medicina preporučuje, u lečenju suvog kašlja, sledeći čaj koji se priprema pre svakog uzimanja: kašiku dobro isitnjenog ploda preliti s dva decilitra ključale vode, a zatim držati poklopljeno 15 minuta. Proceđen i zaslađen bagremovim medom ovaj čaj se pije pre jela tri puta na dan, a koristi se i kod jačih nazeba.

Za jačanje starijih ljudi narodna medgašna preporučuje, takođe, čaj od šipurka napravljen tako što se isitnjen plod potopi najpre u vodu 68 sati, zatim kuva pola sata, pa poklopljen odstoji još 15 minuta. Kad se čaj procedi, razblaži se jednakom ksjgičinom mleka, zasladi medom i uzima pred spavanje.

Ako se u litar dobre komovice stavi 250 grama usitnjenog ploda šipurka i isto toliko žutog šećera i ostavi da stoji deset dana, dobija se tinktura za jačanje organizma. Uzima se po potrebi, dva do tri puta dnevno, po jedna kašičica pomešana s vodom.