Sarma Eller Fyllda Vinblad

Sarma eller fyllda vinblad

Fyllda vinblad har många olika namn: Dolmades i Grekland, dölma ("fylld") i Turkiet, sarmi i Bulgarien och sarma i Serbien. Det finns ris-sarma, som äts varma och är fyllda med kött, eller den här rätten, som vi kallar zeytli-sarma eller olivolje-sarma (zeytin betyder olivolja på turkiska). Sarma äts kalla, och hör obevekligen till mezze-bordet. De fordrar litet fingerfärdighet men ger stor belöning.
► Lägg den finhackade löken i en stekpanna och stek sakta under lock i olivolja tills löken är mjuk och genomskinlig. Rör ofta om ofta så att löken inte bryns. Skölj riset och blanda i finhackad tomat, persilja, tomatpuré, dill, pinjenötter, valnötter, kryddor och 4 msk citronsaft. Blanda i löken när den är klar.
Skölj vinbladen i flera omgångar vatten och låt rinna av. Det går också bra att använda späda kålblad, blanchera dem först några minuter i kokande vatten.
Ta ett vinblad och klipp bort skaftet. Lägg det på ett skärbräde med bladnerverna uppåt och lägg 1 dryg msk av risblandningen på bladet som en långsmal "korv". Vik in kanterna, rulla ihop till ett smalt paket, och lägg sarman i en kastrull (bred först ut några vinblad på bottnen). Fortsätt på samma sätt tills risblandningen är slut. Lägg ett fat över sarmorna som tyngd, ibland kan det vara bra att lägga en sten på. Häll på vatten så att sarmorna täcks, salta och pressa i saften av minst 1 citron. Sjud sakta ca 20 minuter. Låt svalna i spadet. När sarmorna har svalnat, ta av tallriken, slå av spadet, lägg på locket och förvara i kylskåp. Vid serveringen stjälps kastrullen upp och ner över ett stort fat.

25-30 st.
1 BURK INLAGDA VINLÖV ELLER KÅLBLAD FRÅN ETT HUVUD
110 G RUNDKORNIGT RIS
2 FINHACKADE, MEDELSTORA GULA LÖKAR
I MOGEN STOR TOMAT, SKALAD, URKÄRNAD OCH FINHACKAD
1 DL FINHACKAD PERSILJA
2 MSK TOMATPURÉ
2 TSK FINHACKAD DILL 4 MSK PINJENÖTTER
1 DL HACKADE VALNÖTTER Vi TSK KANEL
Vi TSK KRYDDPEPPAR
2 TSK SALT
3 MSK OLIVOLJA
4 MSK CITRONSAFT
SAFTEN AV MINST I CITRON, VATTEN

Kött- och ris-sarma

Dessa vinbladscigarrer äts varma med en yoghurtsås. Köttfyllningen är väldigt enkel, paketeringen och kokningen fordrar litet försiktighet och fingerfärdighet. Du kan också använda mangold eller kålblad som omslag. Sarmorna kan frysas före de kokas.
► Skölj riset och blanda med kött, tomatpuré, salt och kryddpeppar. Lägg ca i msk av blandningen på ett vinblad eller på de blancherade mangolds- eller kålbladen, och gör cigarrliknande "paket". Det går utmärkt att frysa sarmorna nu.
Rada paketen tätt i en kastrull, med vitlöksklyftor instuckna här och var. Lägg en tallrik på och slå över en blandning av buljong och citronsaft. Sjud sakta ca 30 minuter. Köttsarmorna kan i motsats till olivoljesar-morna inte lämnas att svalna i sitt spad. Slå av spadet, spara det, lägg ett stort fat över kastrullen och stjälp hastigt så att sarmorna faller på tallriken. Servera spadet som sky, eller värm sarmorna i spadet om det blir några över. Servera med en kall yoghurtsås smaksatt med torkad mynta. Låt yoghurten rinna av en stund t. ex. genom ett kaffefilter.

ca 50 st.
2 BURKAR INLAGDA VINBLAD
V2 KG KÖTTFÄRS
200 G RUNDKORNIGT RIS
4 MSK TOMATPURÉ
I TSK SALT
Vfe TSK KRYDDPEPPAR
SAFTEN AV 2 CITRONER
I BULJONGTÄRNING + 5DL VATTEN
I VITLÖK I KLYFTOR
4 DL NATURELL YOGHURT
TORKAD MYNTA