Ruzmarin

RUZMARIN

Potpomaže radu jetre i želuca, leči čireve i kožne osipe, giht, reumu i artritis, a dobar je saveznik i kod polne nemoći i u andropauzi

Mada ga ima i u kontinentalnim delovima, ruzmarin je najrasprostranjeniji u Sredozemlju. U narodu je poznat i pod imenima žmurod, zimorod, ružmarin, rabazinja, rosmarin, sabor, sabur, cviprnjak i sl. dok mu je latinski naziv - Rosmarinus officinalis L.

Raste kao zimzeleni, uspravni žbun i poznat je kao svatovsko cveće. Zbog sadržaja eteričnog ulja (preradom lišća dobija se ruzmarinovo ulje), smola, tanina, gorkih materija, saponina i drugih supstanci, koristi se u narodnoj medicini. Od njega se, tako, prave lekovi za bolju cirkulaciju, rad jetre i želuca, protiv „uzetosti" mišića, nervnih bolova i glavobolje, protiv čireva i kožnih osipa, protiv gihta i reume, artritisa, polne nemoći i za andropauzu (prelazno doba kod muškaraca).

Ako se dve kašičice listova i cvetova (ili samo cvetova) ruzmarina preliju s dve šolje vrele vode, dobija se, po savetima narodne medicine, oproban lek za bolju cirkulaciju, rad jetre i želuca. Pošto se ostavi poklopljen 15 minuta i procedi, ovaj čaj se pije po dve šolje dnevno. Za lečenje „uzetosti mišića", nervnih bolova i glavobolje treba, više puta dnevno, masirati obolele delove alkoholnim rastvorom koji se dobija kada se 100 g ruzmarinovog ulja prelije s pola litre razređenog alkohola, komovice ili lozove rakije.

Protiv čireva i kožnih osipa treba se, preporučuje narodna medicina, kupati u vodi, odnosno ispirati odvarom koji se dobija kuvanjem ruzmarina 3 do 5 minuta (četiri pregršti ruzmarina na litar vode). Ukoliko uzmete četiri kašike usitnjenog lista i cveta ruzmarina pa ga prelijete litrom 60postotnog alkohola i ostavite da stoji 10 dana (uz povremeno mućkanje), dobićete lek protiv gihta, reume i artritisa. Proceđen, ovaj lek se uzima, 6 do 10 kapi na kocki šećera ili s medom, ujutro, natašte.

Za lečenje polne nemoći narodna medicina preporučuje ovaj lek 35 g lista ruzmarina, 15 g meda i 15 g kadulje (žalfije) treba staviti u litar ružice ili crnog vina i kuvati u loncu, na pari, 20 minuta. Kada se ohladi, sipati u flašu i piti po jednu čašu pre jela. U prelaznom dobu andropauzi, muškarci mogu, po savetima narodne medicine, da probaju i ovaj lek: 10 kašika čistog ruzmarinovog meda, 10 jaja, 10 limunova, čašu konjaka, pregršt listova sveže metvice izmešati i svako jutro uzeti, pre jela, po jednu kašiku.