Podvarak Hoens Med Surkal

Podvarak Höns med surkål
4—5 personer | kg surkål
1 styckat unghöns eller en broiler
på 1½ kg Salt
7 msk vanligt flott eller rökt
fläskflott
1½ dl finhackad lök 1 kryddmått finhackad vitlök 1 msk finhackad stark chilipeppar Nvmalen svartpeppar 1½ dl hönsbuljong

Skölj surkålen under rinnande kallt vatten och låt den sedan ligga och dra i kallt vatten 10—20 minuter för att minska syrligheten. Krama ur surkålen en handfull i taget.
Skölj raskt hönsköttet under rinnande kallt vatten, klappa det torrt med hushållspapper. Salta frikostigt. Hetta upp 4 msk flott i en tjock-bottnad gryta tills en lätt rök stiger upp. Bryn hönsbitarna, ett par i taget, börja med skinnsidan och vänd dem med tång. När en bit är brvnt flyttas den över till ett fat och nya bitar läggs i tills hela hönan är färdigbrynt. Sätt den åt sidan.
Hetta upp resten av flottet i grytan tills en lätt rök stiger upp. Lägg i lök och vitlök som får fräsa 2 — 3 minuter tills löken är genomskinlig. Tillsätt surkålen, chilipepparn och mal över litet svartpeppar. Låt grvtan koka utan lock 10 minuter över medelvärme. Tag hönsköttet med tång och lägg det ovanpå surkålen. Koka upp igen, sänk sedan värmen till låg och låt grytan koka under lock 30 minuter eller tills hönan är mör. Servera surkålen på ett fat med hönsköttet antingen i en krans runt om eller ovanpå med surkålen som en bädd under.