Perunika

PERUNIKA

Listovi i rizom ove biljke zaceljuju rane i opeko tine, leče upalu želuca, smanjuju bolove u uhu

Modri ljiljan, nebeski cvet i perunika bogiša narodna su imena za peruniku ili iris (iris germanica) lekovitu biljku koja se kao ukrasna rado gaji po našim baštama i dvoringgima. To je višegodišnja zeljasta biljka sa razgranatim rizomom po kome se određuju godine njene starosti. Listovi su joj sabljasti, dugi, uspravni, a iz njihovih „pazuha" izlaze stabljike sa krupnim, lepim cvetom ljubičaste ili žute boje. Ova biljka raste na sunčanim mestima a sadrži iridin, eterično ulje, sluz, šećer, skrob i druge lekovite supstance koje se u narodnoj medicini koriste protiv raznih oboljenja.

Kao lek se kod perunike koriste sveži ubrani listovi ili sveži rizom, odnosno podzemno stablo (bez korena postranih pupoljaka i kore), a najčešće prah od rizoma. On se dobija tako što se rizomi izvade u rano proleće ili kasnu jesen, dobro očiste i osuše u hladu ili na promajnom mestu, a zatim stucaju u ggoah. Čuvaju se u metalnoj kutiji ili običnoj staklenoj tegli, na mračnom i suvom mestu.

Čaj napravljen prelivanjem kašike praha od rizoma sa 300 ml vrele vode narodna medicina preporučuj« u lečenju plućnih oboljenja hroničnog kašlja i astme. Čaj se pije tri puta dnevno i priprema se pre svakog uzimanja. Rane koje tešks zarastaju treba zasipata prahom od rizoma, dok se ng opekotine ili čireve previjaju sveže ubrani i izdrobljeni listovi perunike. Kod upale želuca narodna medicina preporučuje sledeći čaj: pola kašike praha od rizoma perunike treba držati u šolji hladne vode osam sati, zatim ggoocediti, malo zagrejati i piti jednu do dve šoljice dnevno. Isti napitak koristi se i kod upale creva, bolesti jetre i želuca.

Kad je u pitanju „gušobolja", narod je u perunici našao sledeći lek: grlo treba spolja oblagati mekano kuvanim rizomom perunike, dok se za lečenje katarakte preporučuju oblozi od smese napravljene od jednakih delova praha perunike (rizoma) i ružine vodice. U slučaju bolova u uhu, kaže narodna medicina, u njega treba ukapati malo soka iz rizoma perunike, ili zejtina u kojem je rizom ispržen.