Pasulj Svenska

Pasulj
FLÄSKGRYTA MED BÖNOR
4—6 personer
1 kg små, vita bönor
2 msk flott
2 ½ dl finhackad lök
½ tsk finhackad vitlök
2 tsk söt ungersk paprika (pulver)
1 tsk stark paprika (pulver)
½ l hönsbuljong, färsk eller gjord
pä extrakt 1 tsk finhackad röd paprika 1 kg benfritt rökt fläsk, skuret i
1 cm stora tärningar

En timme innan bönorna skall kokas lägger man dem i en kastrull, häller på vatten så att det täcker bönorna och låter vattnet koka upp. Efter 1—2 minuter stängs värmen av och bönorna får dra i det varma vattnet utan lock, ungefär 1 timme.
Hetta upp flottet i en stor gryta tills en svag rök stiger upp. Lägg i lök och vitlök och som får fräsa tills löken fått litet färg. Lyft grytan av värmen och tillsätt både det söta och det starka paprikapulvret. Rör om väl så att löken täcks av paprika. Låt bönorna rinna av och lägg dem i grytan plus hönsbuljongen, den röda paprikan och fläsket.
Sätt tillbaka grytan över medelvärme och låt vätskan koka upp. Rör försiktigt om ett par gånger. Lägg på ett tättslutande lock, sänk värmen till lägsta möjliga och låt grytan sjuda ytterligare 15 minuter. Såsen skall vara tjock och fästa vid bönorna och fläsket, om den verkar för tunn, får grytan koka häftigt utan lock tills såsen tjocknat till önskad konsistens. Servera pasulj direkt ur grytan.
OBS! Eftersom fläsket kan vara ganska salt, bör man inte salta, förrän grytan är färdig och skall avsmakas.