Ogrozd

OGROZD

Ogrozd je kultivisan još pre 2500 godina, ali kod nas to je nedovoljno poznato voće. U našoj zemlji se gaji tu i tamo poko]i žbun, po baštama ljubitelja ovog voća, dok ga u širo] proizvodnji uopšte nema. Međutim, u severnijim evropskim zemljama ogrozd predstavlja jednu od osnovnih voćnih vrsta, pa se zato i naziva „voće severa". Najveći proizvođači ogrozda su Poljska sa 35.000 tona, Nemačka sa 32.000 tona i Holandija sa 250 tona. Takođe, prilične količine ogrozda proizvode i Norveška, Danska i Velika Britanija.

Grane ogrozda su obrasle čvrstim bodljama, nastalih preobražajem izvesnih listova. Zato se ogrozd drugačije i naziva trnboba, trnato grožđe, nemačko grožđe i šmanjak.

Plodovi ogrozda su prilično krupni, eliptičnot oblika, a boje bele, zelene, narandžaste, prugastožute, crvene ili čak i sjajno-crne, pa njegov žbun deluje dekorativno. Inače, veoma dobrog su ukusa i prijatne arome. Bogati su u ugljenim hidratima, mineralnim materijama i vitaminima. Imaju raznovrsnu upotrebnu vrednost i koriste se u različitom stepenu zrelosti: zeleni za sggravljanje kompota i slatkog, a sasvim zreli za jelo u svežem stanju kao desert, ili za spravljanje soka, sirupa i ogrozdovog vina. Po vrednosti i kvalitetu smatra se ravan plodovima dunje.