O Turskoj Kuhinji

TURSKA KUHINJA

Tokom gotovo pet vekova, narodi koji su živeli pod osmanlijskom vlašću doprinosili su kulinarskoj sofisticiranosti kuhinja istanbulske Palate Topkapi. Uticaj mnogih kultura prodreo je u finu osmanlijsku leuhinju i proširio se današnjom Turskom, dok su neka od danas osnovnih jela koja potiču iz Srednje Azije doneli nomadi i turski trgovci. Anadolija ima raznovrsnu kulinarsku scenu i zajedno sa francuskom i kineskom kuhinjom, spada u sam svetsld kulinarski vrh. Turski hleb je raznolik. Može biti ekmek (beli listovi) i pide (pljosati hleb, sličan tortilji ili somunu) koji se obično služi sa kebabom, ali se jede i tokom verskih praznika. Simit je hrskav hleb sa susamom. Yogurt corbasi (čorba od jogurta) je supa sa jogurtom i pirinčem. Supe se jedu u svako doba dana.

Hamsi pilavi je jelo iz oblasti Grnog Mora napravljeno od ringlica i pirinča. Firinda manti je jelo od testenine punjene mesom. Karide guvec je jelo od paprike i paradajza posutih sirom, i ovo je samo jedna od mnogih vrsta đuveča.

Lahmacun podseca na picu, a gozleme se od njega razlikuje po tome što je preklopljen. Bamya bastisi je đuveč od bamija i paradajza koji se može napraviti i sa komadima jagnjetine. Kebab može biti od mesa, ribe ili povrća.

Najpopularniji su doner (pečeno meso), sis (ražnjić od kockica mesa pečen na roštilju), Adana (ražnjić pd mlevenog mesa pečen na roštilju) i lskender ili Bursa (doner na hlebu sa bogatim sosom od paradajza i jogurtom). Imam bayildi, ("onesvešćeni imam") je jelo od plavog padidžana punjenog paradajzom i lukom. Hiinkar begendili kofte su ćufte "sa sultanovim ratlukom": pire od dimljenih plavih patlidžana sa sirom. Karnivarik je jelo od plavog patlidžana koji je punjen mlevenom jagnjetinom, pinjolima i ribizlama. Turski kolači su "lepljivi" i prave se od raznih vrsta testa prelivenih šećernim sirupom i ponekad punjenih raznim vrstama Oraha. Tavuk gogsii kazandibi je niječni puding napravljen sa rendanim pilećim grudima. Asure, slatidš poznat i kao "Nojev puding" pravi se od kombinacije suvog voća i pasulja. Ferinda sudac je puding od pirinča pečen u rerni koji se služi hladan.

Meze se služi u svim turskim restoranima. Mehane (mevhane) se često speciializuju za razne vrste mezeduka iz Anadolije i uobičajeno je da se raznovrsno meze ponudi na tacni. Većina mezeduka se služi hladna. Retku se služi riba ili meso. Neki od najpopularnijih su padican salatasi (pire od dimljenog patlidžana), havdari (nana, beli luk i jogurt) i tarama (ikra). Borek i Doima. Sve što se može napuniti pravi se kao doima, a to je najčešće vinova loza, paprike i školjke. Borek (ili boregi), punjena testenina pržena u ulju, može se puniti mlevenim
mesom, spanaćem ili sirom sa začinima. Čerkez tavugu (Čerkesko pile) je jelo od režnjeva piletine u
kremastom sosu od oraha i hleba. Lakerda, tanko rezana dimljena tunjevina koja se služi sa limunom, popularno je meze od ribe u oblasti Crnog Mora. Fasulve pivazi je salata pasulja sa maslinovim uljem i limunovim sokom. Ponekad se služi sa kuvanim jajetom. Zeytinyagli enginar, artičoka je jedno od mnogih mezeduka od povrća kuvanog na maslinovom ulju. U Turskoj se najčešće pije čaj koji je obično crn i služi se iz čaša oblika lale. Nudi se uvek i svuda: u radnjama, na bazaru, banicama, kancelarijama. Može imati razne ukuse, od kojih
je najopularniji ukus jabuke (elma), lipe (ilhamur), šipka (kushurnu) i nane (nane). Jedno od karakterističnih turskih pića je sahlep, koji se pije zimi, a pravi se od korena orhideje.
Najpopularnije alkoholno piće je rakija. Za Tursku je karakterističan ayran, slani jogurt i boza koja se pravi od bulgura (lomljene pšenice). Tu je i sok od grožđa (kod nas poznat kao šira, "sira"). Turska kafa je tamna, jaka i služi se iz šoljica. Naručuje se prema količini šećera koju sadrži, te je az (malo), orta (srednje) i cok sekerli (mnogo).