Mannagrynshalva

Mannagrynshalva
6 portioner
2 DL SOCKER 4 DL VATTEN
3 DL MANNAGRYN
I DL SMÖR
2-3 MSK KANEL
4-5 FINHACKADE VALNÖTTER ELLER MANDLAR
(2 MSK KAKAO, PUDERSOCKER)

Det osmanska imperiet har vi att tacka för att halva idag är känt över hela Balkan, Mellanöstern och Nordafrika. Det finns bl.a. sesamhalva, som säljs i små paket eller burkar, och mannagrynshalva, som ofta lagas hemma. Mannahalva är mjukare i smaken och inte så söt som sesamhalva. Den smaksätts med kanel och valnötter eller med kakao.
► Koka socker och vatten i en stor kastrull ca 10 minuter. Hetta upp fettet i en stekpanna och rosta mannagrynen tills de blivit gyllene. Rör om hela tiden. Häll mannagrynen i det kokande sockervattnet och rör om tills lagen kokat in. Ta av spisen. Fyll en smord ugnsform (gärna av glas) med blandningen. Lägg en handduk över och pressa ner halvan. Rör om försiktigt med en gaffel efter 15-20 minuter och kläm ner halvan igen. Låt kallna. Stjälp upp på ett fat eller servera direkt ur formen. Strö på kanel och finhackade valnötter. Du kan också blanda en del av valnötterna i halvan. Rosta dem då tillsammans med mannagrynen.
Med kakao: Koka som ovan. Dela blandningen i två delar. Den ena blandas med kakao. Lägg antingen hälften mörk och hälften ljus halva i ugnsformen på bredden, eller i skikt. Du kan också lägga den ljusa halvan i formen och med hjälp av bottnen på ett glas trycka hål som fylls med den mörka halvan. Tryck ner halvan med hjälp av handduken och låt kallna. Strö pudersocker över.