Lovacki Duvec Jaegargryta

Lovacki Đuveč JÄGARGRYTA
Stek fläsket över medelvärme i en stekgryta 6—8 minuter tills det mesta fettet smält och fläsket är knaprigt. Tag upp det med hålslev och lägg det åt sidan. Häll av allt fett utom en tunn bottenskyla.
Lägg i löken och låt den fräsa 3—4 minuter tills den börjar bli genomskinlig, rör om ibland. Lägg i vitlöken och morötterna och låt allt-samman fräsa 5—6 minuter till.
Lägg tillbaka fläsket i grytan, rör i vatten och vinäger, lägg i köttbitarna, salta och mal över litet peppar. Sänk värmen till lägsta möjliga och låt grytan sjuda under lock omkring 1 timme eller tills köttet känns nästan färdigt när man prövar det med udden av en vass kniv.
Rör ner riset litet i taget, tillsätt paprikan och 2\ dl av buljongen. Koka upp och sänk sedan värmen till lägsta, täck med lock och låt grytan sjuda 20 minuter eller tills riset är färdigt (det får inte vara mosigt). Avsmaka. Om riset under kokningen blir för torrt, eller verkar att fastna i bottnen på grytan, tillsättes resten av buljongen.
Lovacki Djuvec serveras i allmänhet som huvudrätt med en blandad grönsallad till.

4—6 personer
8 skivor hackad bacon 4 dl finhackad lök
1 tsk finhackad vitlök
2½ dl skrapade och skivade morötter
2 1 vatten
½ dl rödvinsvinäger
1 ½ kg benfri biff, skuren i 5 cm
stora bitar ½ tsk salt
Nymalen svartpeppar 2½ dl ris
2 medelstora gröna paprikor med INNANMÄTET BORTTAGET OCH SKURna i ½ cm breda och 5 cm långa strimlor
3 ½ dl oxbuljong
Salt