Lincura

LINCURA
ЛЕКОВИТО БИЉЕ
Благо планинских ливада
Корен линцуре у народу познат као лек за слаб апетит и лош рад желуца, јетре и жучи. - Подстиче знојење, јача организам
Зову је равен, кошутина, брада, свиш, гореч, чемер, генцијан, срфиштара, енцијан и срчаник, док је код нас ова биљка најпознатија под називом - линцура (Gentiana lutea L.). По записима познатог француског травара Мориса Месегеа, она своје латинско име ду-
гује некадашњем илирском краљу Генцију који је први открио лековита својства њених жутих цветова.
Ова усправна, неразгра- ната, снажна вишегодишња : биљка, која нарасте и више ј од једног метра, успева само у планинским пределима изнад 1500 метара надморске висине. Има је по планинским ливадама и пашњацима Пиринеја, Аша, на Балкану и у областима Карпата. Вудући да је у природи има све мање, стављена је под заштиту.
Корен линцуре се узима само од биљке која је процветала, а то се догађа пет- шест година од њеног израстања. Он је тада дугачак до 40 цм и тежак око 400 грама. Код бшвака старих десетак година, корен може бити тежак чак и пет килограма! Вади се у јесен, до- бро опере и остави на отвореном две недеље, после че- га се суши у цхупи или на тавану. Цветови се беру у јулу или августу и одмах суше у хладу или у топлој рерни.
Линцура садржи у себи гликозидне горке материје, танине, слуз, шећер, етарско уље и пектин. Познато је да се корен ове биљке употребљава у, производњи горких алкохолних пића и ликера. Али, он има и многа лековита својства, за којима не заостаје ни цвет линцуре.
За појачавање знојења и протав инфекција организма у народу се припрема чај (налив или одвар) од 10 прстохвата осушених цветова и литре воде. Код високе температуре овај напитак се узима на свака три сата заредом по две шољице. Одвар од корена (парче величине ораха и шоља воде кувају се пет минута) узима се ујутро, наташте. Течност добијена намакањем 15-20 грама корена у једном литру воде преко ноћи узима се на исти начин. Од корена линцуре може се добити и прах који се, за јачање организма, узима с медом недељу дана (1-3 прстохвата праха дневно; под ( прстохватом се, уопште, подразумева количина која се захвати палцем и кажипрстом, а не с три прста).
Треба, на крају, свакако рећи да упркос добрим својствима која има, не треба претеривати у употреби линцуре. У великим или непрописаним количинама она може да поремети про- баву, па чак изазове и повраћање.
Љ. Ђ.

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License