Kulen

Nije usamljeno mišljenje da je kulen jedini naš izvorni suhomesnati proizvod. Pravi se u Slavoniji, Baranji, Bosanskoj posavini i Srijemu. Zanimljivo je da se nazivci kuljen, kulijen, kulin, kulen u rječnicima navode već od 15. stoljeća, a u tumačenjima se pozivaju na romansko podrijetlo - latinski culleus, sto znači mijeh, ali i trbuh, drob. Uponekim se krajevima kuljenom doduše naziva kuhana djevenica nadjevena svinjskom krvlju, brasnom, mašću, začinima, grožđicama, ali je pravi kulen ipak napravljen od zrele, odlezane svinjetine i to od leđa, kotleta, potpuno očišćene od masnog i vezivnoga tkiva.

Uz SLAVONSKI PLADANJ

Kulen,
kulenova seka
Slavonska kobasica
Prodimljene krvavice
Zelena i crvena paprika
Luk

U vrijeme svinokolje (kolinja) u Slavoniji se gotovo obvezatno priprema kulen i kulenova seka. To su polutrajne mesne prerađevine koje su postale gotovo jestvenim simbolom te regije. Osim toga Slavonci i kobasice rade na svoj način, tako da su prepoznatljive po mekoći i grubo sjeckanome mesu. Kao svježe, tek nadjevene, pripremaju se pečenjem (pečenice), a prosušene na dimu postajupo-lutrajni pripravci pa se samo izrežu na veće komadiće i poslužuju. Tu se još može naći i prodimljena krvavica te od svježega kravljeg sira brzo i jednostavno pripremljena satrica (vidjeti recept na str.

Uz dobro pašu paprika i luk.