Kuhinjske I Druge Price I Madarski I Pileci

KUHINjSKE I DRUGE PRIČE - I mađarski i pileći

Da li je neko primetio da naše severne komšije pripremaju jela na vrlo sličan način kao i mi? I oni vole da ga dinstaju ili krčkaju, ali umesto vojničkog kazana, koji se kod nas, kroz povest, nametnuo gotovo kao neizostavna kuhinjska posuda, mnogo češće koriste kotlić.
I ukusi su slični, mada njih bije glas da vole sve to malo da zaljute! A to nije tačno: ljute papričice više pristaju ovdašnjoj kuhinji, oni su to preuzeli od nas. Jeo sam njihove zaljućene fiš-paprikaše, ali sam ubeđen da su naši neuporedivo ljući. I bolji.

Možda oni koriste neke nama nepoznate začine, ali kada se prevede na srpski, sve mu dođe na isto.

Onomad sam slušao razne priče o razlikama u kvalitetu mesa iz ravnice, sa brda i iz planine. Navodno, svinje su bolje u niziji, dočim junad i ovce s planine ne može zameniti ništa! I probao sam, ubedeli su me upečatljivo da je upravo tako.

Ali, koke su svuda iste… pod uslovom da zobaju po avliji, a ne po posudi s koncentratom za ubrzani tov ili veći prinos jaja.

Mađarske koke i kokodaču isto kao naše.

(klik za uvećanje)
Ne znam ko je od koga preoteo pileći paprikaš, a po nazivu, rekao bih da ta „intelektualna svojina” pripada komšijama. Ali, i po načinu pripreme, i po izboru namirnica, rekao bih da je ovaj koji nudim u svojim kuhinjskim pričama - odande.
Neko će mi zameriti na preteranoj bolećivosti ili će mi naći opravdanje za to jer Mađare razvaljujemo u vaterpolu. Nisam bolećiv, tim pre što ni Srbija, kao i Mađarska, više nema more (a ima i vaterpoliste i plivače).

Nego da se vratimo kokama, odnosno pilećem paprikašu na mađarski način.

Valjda svako zna da tranžira pile? Da odvoji komade mesa koji su pogodni za dinstanje, odnosno za paprikaš? Ko ne zna, evo kratkog kursa: odrežu se krilca (s njih i „nokti”), zatim batak i karabatak, koji se takođe moraju razdvojiti, belo meso se odvoji od leđa pa prepolovi uzduž, a zatim i popreko, šija se odvoji od leđa, a ova, zajedno s krilcima, ostave za neku supu.

To bi trebalo uraditi tek kada je već obezbeđena „džebana”. Dakle, uz kilogram piletine, potrebno je sledeće:

• dve glavice luka
• šargarepa
• osrednji koren celera
• šoljica belog vina
• šolja paradajz-pirea
• dve sveže crvene paprike
• lovorov list
• kašika brašna
• kašika aleve paprike
• dva-tri čena belog luka
• malo maslinovog ulja
• malo suncokretovog ulja
• kašika začina od povrća
• šolja kisele pavlake
• biber po ukusu

Na mešavini maslinovog i običnog ulja izdinsta se sitno seckani luk, beli luk, šargarepa i celer, pa se sve začini solju kako bi brže, lakše i bolje smekšalo.

Pospe se brašnom, kratko poprži, pa podlije belim vinom.

Zatim se zaspe i alevom paprikom, promeša, doda na komade isečeno pileće meso i začini biberom.

Sve se još malo podlije s toliko vode da pokrije sastojke i zajedno nastavi s dinstanjem na laganoj vatri. Na pola dinstanja, dodaju se na kockice isečena sveža paprika, paradajz-sos i začin od povrća.

Pileći paprikaš već poslužen na tanjirima ukrašava se kašikom kisele pavlake, a kao prilog se služe široki rezanci, knedle, kuvani krumpir ili kačamak.

Vino belo. Suvo.

Priprema Miloš LAZIĆ

http://ilustrovana.com/tekst.php?broj=2676&tekst=05