Krusina

KRUŠINA

Za razliku od ostalih vrsta, krušini je jedino lekovita kora skinuta sa grane višegodišnjeg drveća. Pomaže radu jetre, pankreasa, žuči, leči hemoroide i nezamenljiva je u otklanjanju zatvora

U narodu je zovu pasja leska, žestika, krhlika, pasjakovina, krkavina, a kod nas je ova biljka poznata pod imenom krušina (Rhamnus Frangula L.). Raste kao grm ili drvo, visoko ponekad i do pet metara, na vlažnim mestima, pored reka i potoka. Ima široke, jajolike listove, „navoštane" s donje strane i male petolatične žućkaste cvetove smeštene u „pazuhe" listova, od kojih u jesen nastaju male bobice. U početku su crvene, a kad sazru tamno-ljubičaste.

Lekovitost ove biljke otkrivena je još u 16. veku. Zanimljivo je da se njena lekovita svojstva ne nalaze ni u listu, ni u plodu ili korenu biljke, već u njenoj kori. Odmah treba reći da se za pripremanječajeva ne koristi ovaj prvi, sivkasto-smeđi sloj kore, nego onaj deo ispod nje, sjajniji i vlažniji, koji ostaje kada se nožem skine prvi sloj. Kora ove biljke sakuplja se u vreme njenog punog cveta, od kraja proleća do sredine leta. Treba uzimati koru s grane drveta starog više od tričetiri godine, jer je ona tek tada najbogatija lekovitim svojstvima. Kora se tada seče u tanke, dugačke trake i suši u hladu, na promajnom mestu.

U narodnoj medicini kora krušine se preporučuje, najpre, u lečenju zatvora (opstipacije) bilo kojeg porekla izazvanog nepravilnom ishranom ili pak poremaćajem organa za varenje. Povoljno deluje i na rad želuca i creva, nema nikakvo nadražujuće dejstvo, dobro je sredstvo protiv glista, pomaže radu jetre, pankreasa, žuči, a leči i hemoroide. Kora krušine ulazi u sastav gotovo svih biljnih čajeva protiv zatvora, a može se nabaviti u naptim biljnim apotekama sa detaljnim uputstvom za upotrebu.

Najčešće se od ove biljke priprema čaj od 56 prstohvata iseckane suve kore i litra vode koji se kuva pola sata i pije uveče, jedna do dve šoljice. U spoljašnjoj upotrebi koristi se za lečenje čireva, infekcija i svraba kože. Tada se priprema čaj za ispiranje od pola pregršti osušene kore krušine i litre vode.