Kaernorna Det Baesta Med Granataepplet

Kärnorna det bästa med granatäpplet

Granatäpp¬len är en av de nyare bekantska¬perna i butikernas fruktdis¬kar. Från att mest ha funnits i butiker med utländska specialiteter ligger granatäpplena nu lådvis även i många vanliga matbutiker.

Under det hårda skalet döljer sig massor av kärnor täckta av ett saf¬tigt rött fruktkött. Förutom att ha ett dekorativt yttre är innehållet i frukten också bra för hälsan. Enligt en amerikansk vetenskaplig studie kan ämnen i frukten skydda mot prostatacancer. Det höga innehållet av antioxidanter sägs också kunna motverka hjärt- och kärlsjukdomar.
Även granatäppeljuice säljer bra.

Granatäpplets kärnor och juice används i matlagningen speciellt i Mellanöstern. Man kan strö de röda saftiga kärnorna över en sal¬lad eller i en dessert och använda juicen i sås till fisk och kött.

I Sverige har vi tidigare mest stött på granatäpplet i form av den röda smaksättaren Grenadin som färgar drinkar och desserter.

Skalet på ett granatäpple är först starkt rött, gulnar sedan och blir när det är moget brunrött. Man äter inte skal och mellanväg¬garna, bara köttet runt kärnorna. Smaken är söt och frisk.