Gozba Iz Hilandara

GOZBA IZ HILANDARA
GOZBA IZ HILANDARA

Izvanredni recepti iz srpskih srednjovekovnih manastira za one koji se pridržavaju božićnog posta

Mnogi ne mogu da zamisle doček Nove Godine bez pečenog praseta. Ali, pravoslavni vernici koji poste moraju jer božićni post traje do 7. januara. Ko se ogreši ne može da se pričesti. Dakle, kako napraviti gozbu bez praseta?

Odgovor daje knjiga Dušana Milovanovića i Ljubomira Vujaklije „Monaška trpeza" u kojoj su autori skupili autentične recepte prvenstveno Hilandara, pa i drugih srpskih srednjovekovnih manastira. Uz pouku sv. Vasilija Velikog: „Iako post postoji iz drevnih vremena, on nikada ne može da zastari; on je uvek savremen i uvek potreban nama hrišćanima kao nasušni hleb. On je jedini do sada poznati duševni lek."

Ovog puta 31. decembar pada u sredu, koja je u postu osobito strog dan, tako da je do ponoći dozvoljena samo hrana na vodi. Ulje i riba mogu kad počne četvrtak.

Nekoliko recepata baš iz Svete gore:

ČORBA OD RASOLA

Očistite vezu zeleni pa je kuvajte dok ne omekša. U posebnoj šerpici napravite svetlu zapršku, pa dodajte sitno seckani crni luk i na kraju malo aleve paprike, pa sve izručite u čorbu od zeleni. Nalijte oko pola litra rasola, zatim šaku kupusa ribanca, pa dodajte vrelu vodu i pustite da se kuva jedan sat. Čorbu možete zakuvati bilo kojom vrstom domaćih rezanaca. Dodajte i malo bibera, list lovora, a ko voli može i suvu slatku ili ljutu papriku.

HILANDARSKA ČORBA OD LEBLEBIJA

Kilogram očišćenih leblebija potopite u mlaku vodu sa dve pune kašike soli. Pošto prenoći, leblebije se ispiraju i trljaju rukama pod tekućom vodom da se spere sva so. Zatim se nalije topla voda i kuva na jakoj vatri, uz stalno skidanje pene. Povremeno dodajte vrelu vodu, jer ako je hladna ili mlaka, leblebije se neće raskuvati.

Kad nestane pene, ulijte dva decilitra maslinovog ili običnog ulja, pa dodajte pola kilograma sitno seckanog crnog luka i pažljivo osolite. Kuvajte i dalje i kad je gotovo (zrno treba da je mekano i da se raspada), dolijte ulja prema potrebi jer ovo povrće prosto pije zejtin. Poklopite! Čorba je gotova kad pobeli kao mleko.

Prema želji i ukusu možete da dodate i pasirani paradajz, kao i začine po volji. Često se prilikom drugog dolivanja ulja dodaje i sitno seckani beli luk.

SVETONIKOLSKI SOM

Očišćenoj i opranoj ribi se odseče glava i rep, posoli spolja i iznutra, pa stavi u pleh i nalije vodom (komali ribe se biraju prema veličini posude). Pleh se stavi u vrelu rernu i tokom pečenja povremeno dodaje vrela voda.

Za jo vreme se napravi preliv od sitno seckanog peršunovog lista, malo ulja, bibera i seckanog belog luka.

Kad je som ispečen na vodi (dužina pečenja zavisi od veličine ribe), pažljivo se izvadi na plato za serviranje, prelije marinadom od peršuna i belog luka, pa na kraju popraši alevom paprikom i garnira kolutovima limuna, uz prilog po volji.

BOŽIĆNI BAKALAR

Bakalar (sušeni, 3/4 kilograma) pstopi se u hladnu vodu i ostavi da se namoči preko noći, zatim mu se zguli koža i pažljivo očisti od kostiju. Potom se izreže na trougaone šnicle koje se uvaljaju u brašno. Riba se prži zajedno sa pola kilograma crnog ili crvenog luka rezanog na rebarca, sve dok lepo ne porumeni sa obe strane. Doda se malo bibera i lovorov list, te ubaci u vrelu rernu da se sve zaleče.

Ovo pikantno jelo se služi uz razne priloge, a Hilandarci preporučuju pečeni planinski krompir, preliven kajmakom i poprašen seckanim peršunom.

ŠARAN U SOSU OD PARADAJZA

Šarana (ili neku drugu krupniju ribu) očistite, operite, isecite na krupnije komade, uvaljajte u brašno i pržite na vrelom ulju sa svih strana. Prženu ribu stavite u dublju posudu za serviranje.
Pola kilograma crnog luka isecite na rebarca i pržite na ulju dok ne dobije zlatnu boju. Gotov luk izvadite rešetkastom lopaticom i stavite preko ribe.

U posebnoj posudi zagrejte dosta ulja pa tu zručite očišćenu i izrendanu vezu zeleni i pola kilograma cvekle i ostavite da se tiho prži. Na ovo dodajte pola litra mlevenog (nekuvanog) paradajza, pa neka sve krčka dok se masa dovoljno ne zgusne. Osolite, zabiberite i dodajte malo šećera. onda ovim sosom prelijte ribu. Ovako pripremljena riba treba pre iznošenja na trpezu da odstoji petšest sati da bi lepo povukla sve sokove i mirise.

MORSKA RIBA NA HILANDARSKI

Pola kilograma iseckanog crnog luka bacite na vrelo ulje i blago propržite, zatim nalijte vodu i pustite da krčka pola sata. Procedite vodu koje treba da ima toliko da riba u njoj ogrezne.
Očišćenu, posoljenu i začinjenu ribu postavite u usku posudu i prelijte je vodom od luka, ubacite u rernu i pustite da krčka dvadeset minuta. Pri kraju pospite ribu sa dosta peršuna, i prelijte sokom od limuna, još jednom vratite u rernu da proključa i držite dok sos ne pobeli. Na ovaj način dobićete uz ribu fini beli umak.

GURABIJE

Umutite 300 grama svežeg butera u penu, pa dodajte 150 grama šećera, četvrt kilograma dobrog meda, jedno jaje i jedno žumance, sve dobro umešajte i na kraju dodajte brašno (malo manje od kilograma). Mesite dok ne dobijete glatko testo. Kad bude gotovo na dasci ga razvaljajte u štangle, pa ih secite na podjednake komadiće. Od svakog komadića, meću dlanovima, napravite lopticu koju treba pritiskom palca spljoštiti. Pecite u umereno toploj rerni. Gurabije su za jelo dobre tek kad odstoje nekoliko dana.