Gastronomija Kopaonika

U ovom i sledećem broju „Magazina” objavljujemo recepte za pripremanje tradicionalnih bruskih jela i iz okolnih sela koja bi svakako mogla da se nađu na stolu sa srpskim specijalitetima.
Bela čorba od živinskog mesa
Komade živinskog mesa naliti hladnom vodom i staviti da se kuvaju. Kad provri, pokupiti penu da bi čorba bila bistra, dodati sitno iseckano povrće: glavicu crnog luka, dve šargarepe, jedan paškanat, jedan celer i peršunov koren, malo soli i začina. Kad je čorba kuvana, sipati kašiku brašna razmućenog sa vodom, još malo prokuvati, pa skloniti sa vatre da se prohladi. Umutiti jedno-dva žumanca sa malo mleka i sipati u čorbu, promešati i posuti sitno seckanim peršunovim listom.
Kuvani kelj u grnetu
Potrebno je: 2 kg kelja, 300 g mesnate slanine, dve glavice crnog luka, glavica belog luka, malo paradajza, aleva paprika, malo začina i tri krompira.
Listove kelja odvojiti, dobro oprati pod mlazom vode, krupno iseći i obariti u slanoj vodi sa malo sirćeta. Vodu u kojoj je kelj baren prosuti. U tiganju na malo masti ispržiti sitno seckanu slaninu i luk. Kad porumeni dodati paradajz, papriku i začin. U grne (zemljani lonac) staviti na dno malo zaprške, pa malo kelja, zatim malo krompira isečenog na kockice i tako redom dok se svi sastojci ne utroše. Po vrhu se stavi malo zaprške. Naliti vodom da ogrezne i staviti da se krčka na tihoj vatri.
Vukin cušpajz od dunja (recept iz 19. veka)
Potrebno je: pile, dve glavice crnog luka, glavica belog luka, dve šargarepe, koren celera, paškanata, 1,5 kg dunja, so, peršunov list i grančica bosiljka.
Pile iseći na parčiće, posoliti i staviti da se kuva sa šargarepom, celerom i paškanatom. Kada je meso kuvano, procediti i od polovine tečnosti zakuvati supu sa domaćim rezancima, a drugu polovinu upotrebiti za cušpajz. Na ulju ispržiti crni i beli luk, dodati kuvano meso i ispasiranu zelen, izmešati i naliti sa drugom polovinom tečnosti. Po potrebi dodati još vode. Kad provri, staviti očišćene dunje isečene na kriške. Ostaviti da se krčka na tihoj vatri. Kad dunje omekšaju, dodati soli po ukusu i staviti sitno seckan peršunov list, bosiljak i kašičicu šećera. Ovo jelo se spremalo u krajevima gde ima dosta dunja.
Kopaonički jardum
Po kazivanju Cane Jeličić, stare 95 godina (kuvar pisan 2006. godine), supruge Diska Jeličića, predratnog vlasnika velike strugare na Kopaoniku, ovo jelo spremale su žene na bačijama i donosile radnicima na strugari, za ručak. Bačije su bile na prostorima Jarma, Ciganske reke, Srebrnca i Raendare, a od brojnih stada nije se videla trava na pašnjacima.
Jelo se priprema od ovčijeg mleka tako što se u veliki sud (bakrač) sipa nekoliko litara mleka, posoli i stavi da se kuva, dok se ne zgusne kao kiselo mleko. Skloniti sa vatre i ostaviti da se hladi. Jesti hladno sa vrućom projom.
Popara
U šerpicu staviti da provri 5 dl vode, 2 dl mleka, malo masti, kašiku masti, kajmaka i malo soli. Kad provri, dodati isitnjen bajat hleb i neprestano mešati varjačom dok se ne skuva. Služiti sa sirom. Ova količina je dovoljna za dve osobe.
Salata od crnog luka
Poređati u pleh da se ispeče jedan-dva kilograma neočišćenog crnog luka. Kad luk odmekne, oljuštiti ga, cele glavice poređati u činiju, posoliti, staviti sirće i ulje, posuti sitno seckanim peršunovim lišćem i služiti kao salatu.
Šarena pita sa borovnicama
Potrebno je: 500 g kora, 500 g šećera, 250 g oraha, 500 g borovnica (mogu i višnje), 2 dl vode, 2 dl ulja, 2 kesice vanilin šećera i 50 g prezli.
Podeliti kore na dva dela. U četvrtast pleh ređati kore, svaku poprskati sa malo vode, ulja i mlevenih oraha. Kada je polovina kora poređana, staviti 500 g borovnica, posuti sa 200 g šećera, dve kesice vanilin šećera i 50 g prezli. Ređati drugu polovinu kora koje takođe prskamo vodom, uljem, šećerom i orasima. Na poslednje dve kore ne stavljati orahe, već ih poprskati vodom, uljem i sa malo šećera. Staviti pleh u zagrejanu rernu. Kad je pita gotova, ohladiti je i tek onda iseći na kockice i služiti.