Fabada Fran Asturien

Fabada från Asturien

Fabada från Asturien - Fabada Asturiana
4—5 port.
1/4 kg vita bönor, vatten, salt
2 grisfötter 250 g bogfläsk 100 g rökt fläsk
4 spanska korvar 200 g spansk blodkorv
2 vitlöksklyftor 1 dl tomatpuré
Blötlägg bönorna över en natt. Tillsätt fläsk, vitlök och tomatpuré och häll på så mycket vatten att det täcker. Koka upp och skumma. Sjud på svag värme tills bönorna är mjuka. Tillsätt korvarna ungefär 30 minuter innan bönorna är färdiga. De skall vara mjuka men inte sönderkokta. Smaksätt med mera vitlök, salt och tomat om det behövs. Skär upp kött och korv och servera grytan med vitt bröd och öl eller rödvin.

Gul och grann och rund som en arena
Gul och grann och rund som en arena är den spanska tortillan. Det finns minst femtio erkända sätt att anrätta potatis
— men det mest älskade sättet är att servera potatisen i form av en potatisomelett, en tortilla. Den kan ätas kall eller varm och man bör ha god tid på sig när man lagar till den. En sann kock hyser stort förakt för en tortilla som är lagad på rester av stekt potatis. Potatisen skall stekas minuterna innan äggen hälls över. Och helst skall det vara ny värpta ägg i omelettsmeten.
I Spanien, som i många andra länder, räknas kockarna som mästare medan de kvinnor som står vid spisen betraktas som ordinära köksor.
Men även en sådan »ordinär köksa» som tar sitt jobb på allvar och är stolt över det, har rätt att bli upprörd när de män som skall äta hennes mat inte är punktliga till måltiderna. Kanske var det en sådan köksa som kom på den strålande idén att servera tortillan varm till de gäster som kom i tid — senkomna gäster får den kall med en sallad till.