Duvec Svenska 2

Đuveč svenska 2
LAMMKOTLETTER OCH GRÖNSAKER I GRYTA
Sätt ugnen på 175°. Klappa lammkotletterna torra i hushållspapper, strö över \ tsk salt, litet timjan och mal ett par varv på pepparkvarnen. Hetta upp flottet över stark värme i en tjockbottnad stekpanna tills en lätt rök stiger upp. Lägg i kotletterna och bryn dem ca 2 minuter på var sida eller tills de är ljust bruna. Flytta över dem till ett varmt fat.
Låt lök och vitlök fräsa i fettet i pannan ca 8 minuter över medelvärme tills de fått färg. Rör om ett par gånger under tiden. Tag upp dem med hålslev och sätt dem åt sidan. Häll hönsbuljongen i stekpannan, låt den koka upp och se till att sky och brynta bitar, som kan ha fastnat längs kanterna, löses upp. Lyft sedan stekpannan av värmen.
Bred hälften av lökblandningen jämnt ut över bottnen i en stor stekgryta, lämplig att sätta in på bordet. Täck löken med potatisskivorna, lägg i paprikaringarna och hälften av tomaterna. Krydda med ½ tsk salt, timjan, det smulade lagerbladet och mal över litet peppar. Lägg över ett nytt lager lök-vitlök och resten av tomaterna.
Häll buljongen från stekpannan i grytan och lägg lammkotletterna ovanpå grönsakerna. Låt grytan koka upp ovanpå spisen, täck med lock och låt den steka i mitten av ugnen 25 minuter, tag av locket och låt den steka utan lock 15 minuter till.
Djuvecsom är en mycket omtyckt jugoslavisk rätt, serveras direkt ur grytan.

4 personer
4 stycken 2½ cm tjocka skivor lammkött av låret (å 175 g) 1 tsk salt
Nymalen svartpeppar
Timjan
3 msk flott
7½ dl lök skuren i 3 mm tjocka skivor
1 kryddmått finhackad vitlök
½ dl hönsbuljong, färsk eller gjord på extrakt
3/4 kg potatis (ungefär 4 st stora),
skalad och skuren i ½ cm tjocka
skivor
3 stora gröna paprikor med innan-
mätet borttaget och skurna i
ringar (ungefär f kg) 1 kg tomater, skalade och skurna i
½ cm tjocka skivor (ungefär 8
medelstora tomater)
½ söndersmulat lagerblad