Changurro

På Hogar Gallego, en centralt belägen, populär restaurang i Madrid, kan man
äta en krabbrätt, Changurro, som även den måste räknas till den spanska matlagningskons- tens mästerverk. De stora vackra krabborna flygs från Galicien till Madrid. Vitlök, senap, muskot, tomat, sherry, brandy och stora, rejäla smörklickar gör Changurro till en oförglömlig kulinarisk upplevelse. Men rätten är mäktig och portionerna mycket stora, så slå bort alla tankar på något mer att äta. Ett par glas vin att skölja ner krabban med, en kopp kaffe efteråt, och ni är belåten.

Changurro
(Gratinerad krabba)
4 port.
4 kokta krabbor
1 finhackad purjolök (det vita)
3 gula lökar
2 vitlöksklyftor
1 dl olivolja (eller vanlig matolja)
25 g smör
1 1/2 dl hönsbuljong
(vatten + buljongtärning)
1 msk tomatpuré 1 dl finhackad persilja
1 msk senap (fransk typ) salt
1 1/2 tsk paprikapulver 50 g smör
2 msk sherry
2 msk cognac
1 tsk riven muskot
Bryt upp krabban så att ryggskalet blir helt. Ta bort magsäck och tarmar och rensa krabban. Knäck klorna försiktigt.
Ta ut krabbköttet och hacka det. Fräs purjolöken och de gula lökarna med krossad vitlök i olja och smör. Låt löken fräsa tills den blir klar och genomskinlig. Tillsätt buljong, tomatpuré och krabb- kött. Sjud upp och rör ned persiljan. Smaksätt med senap, paprika, muskot, sherry och cognac. Blandningen skall smaka ganska starkt. Skölj krabbskalen väl och lägg rikligt med fyllning i skalen. Gratinera i 225° ca 10 minuter. (Blir det fyllning över kan den användas till gratinerade smörgåsar).
Servera krabban med smör och bröd och ett glas spanskt vitt vin.