Celer

Celer zlata vredan

Sadrži vitamine Ce, Be, Ka i E, sumpor, natrijumove soli, jod i bakar. Podstiče rad želuca i mokrenje, leči reumu, gasi žeđ i uklanja perut iz kose

Celer (Apium graveolens) dvogodišnja je biljka koju u narodu nazivaju još i ak, ač, selen, šelin, čereviz, đervez. Može da naraste do jednog metra, ima vretenast, granat koren jakog mirisa. Stablo mu je uspravno, šuplje, razgranato. Listovi na dugim drškama su usečeni u tri režnja, a cvetovi beli, skupljeni u štitaste cvasti.

Hranljiva, zaštitna i lekovita vrednost celera izuzetno je cenjena. Ima najviše vitamina Ce, zatim karotina, gotovo sve vitamine iz grupe Be, zatim vitamine Ka i E. Od mineralnih materija sadrži sumpor, natrijumove soli, bakar i jod. Ove materije su dragocene za dobro varenje hrane.

Kao divlja biljka celer raste na vlažnim mestima, a naročito ga mnogo traže pčele (odatle potiče i prvi deo njegovog latinskog imena ar1šp). Divlji celer se u lekovite svrhe upotrebljavao sve do 16. veka, kada je počelo njegovo gajenje po baštama. Lekovita svojstva ovog povrća bila su poznata još starim Egipćanima. Lekari stare Grčke, kao i oni u srednjem veku, smatrali su celer univerzalnim lekom. Otuda je u Homerovo! ..Iltapi" zabeležen podatak da je Ahil ovom biljkom lečio bolesne konje.

Gajeni celer zadržao je dobra svojstva svog divljeg pretka, pa se tako danas u narodnoj medicini ova biljka preporučuje u lečenju bubrežnih bolesti, gihta i reume. On, zatim, suzbija povišenu temperaturu, podstiče rad želuca, dobar je i kao aperitiv. Za ošnti stimulans organizma preporučuje se uzimanje soka od celera zajedno sa sokom od šargarepe i paradajza. Celer je dobar prijatelj svih gojaznih, kojima se preporučuje da njegove grančice grickaju između obroka, ali i onih koji vole da jedu beli luk jer uklanja njegov neprijatan miris.

Čaj od celerovog lišća gasi leti žeđ, a ukoliko ujutro, posle doručka, pojedete nekoliko listića celera s malo soli, nećete osećati žeđ celog dana, ma koliko biva visoka spoljašnja temperatura. Ne treba zaboraviti i da celer može da bude dobar lek protiv peruti u kosi. U t.om slučaju se glava pere vodom u kojoj su kuvane celerove grančice.

Od svežih listova celera se u narodnoj medicini priprema sok koji podstiče mokrenje (uzima se likerska čašica dnevno) i „skida" povišena temperatura (jedna čaša dnevno). Za podsticanje rada želuca uzima se naliv (velika pregršt svežih ili mala pregršt osušenih listova na litru vode) dve čajne šolje dnevno, uvek posle obroka. Odvar od korena celera (pre,gršt na litru vode) dobar je stimulans za ceo organizam i piju se po dve čajne šolje dnevno.

Za lečenje gihta i reume narodna medicina preporučuje sledeći čaj: 40 grama iseckanog lista i litar vode. Ovaj napitak se pije nekoliko nedelja, u više navrata, tokom celog dana.