Balkanska Dolmar

Balkanska dolmar
2 portioner

Surkålen är central i länderna på Balkan. Smaken är friskt syrlig och riktigt god. Vegeta är en lokal variant av Aromat och går att hitta i saluhallar, liksom färdiga surkålsblad.
1 vitkålshuvud eller 800 g hela surkålsblad

En tsk salt per liter vatten
1/2 gul lök
2 msk smör 300 g fläskfärs
1 msk Vegeta eller Aromat
1 tsk målen svartpeppar
1 msk finhackad persilja
1 dl ris
2 msk rapsolja redning
2 msk smör
2 msk vetemjöl
1 tsk paprikapulver

1 Sätt ugnen på 200°.
2 Om du använder färsk kål: Skär ut runt kålroten, stocken. Koka upp rikligt med vatten, tillsätt salt och lägg i kålen med stockhålet uppåt.
3 Lossa bladen efter hand som de mjuknar. Skär bort en del av den grova bladnerven, så att de lättare kan rullas.
4 Finhacka lök och fräs i smör i stekpanna. Tillsätt färs och låt den få färg. Krydda med Vegeta. svartpeppar och persilja samt tillsätt okokt ris.
5 Fyll kålbladen med 2 msk färs. Vik in ena sidan av bladet, rulla ihop och tryck sedan in den andra sidan. 6 Lägg dolmarna i kastrullen, med lite olja och ett kålblad i botten. Lägg en tallrik på kåldolmarna så att de tyngs ned. Fyll på med vatten så att tallriken täcks. Koka upp, täck kastrullen med aluminiumfolie och ställ i ugn 1 1 /2 timme. 7 Blanda ingredienserna till redningen. Ta upp kåldolmarna, red såsen och lägg tillbaka dolmarna. Servera gärna med kokt potatis.

SURKÅL Skär ut roten ur kålhuvudena och lägg dem i en tunna, gärna av trä. Häll rikligt med grovsalt - "man kan inte ha för mycket" - mellan varje lager. Fyll på vatten så att det täcker och lägg på ett lock som trycker ned kålen, så att allt ligger under vatten. Tunnan ska stå i rumstemperatur i två veckor, därefter svalt, dock ej under 0°, i källare eller uthus i minst tre veckor. Därefter kan man börja "skörda". Kålen håller i flera månader.