Baklava Grekisk Inspirerad

Baklava – grekisk inspirerad

8-10 bitar

Sötsaken framför andra i Medelhavslän¬derna är baklava, den honungsdränkta nötfyllda kakan. Den frysta smördegen är en snabb och praktisk genväg.

I paket fryst smördeg ca 150 g valnötter 75 g skalade mandlar 75 g pistagemandel 75 g smör 200 g honung 1 tsk kanel 1/2 citron
4-5 msk pressad apelsinsaft

Sätt ugnen på 175°. Använd en vanlig avlång kakform. Kavla ut sinördegsplattorna tunt, så att cle blir ca dubbelt så stora. Hacka nötterna, mal mandlarna i man¬delkvarn och smält smöret.

Smörj formen, skär till en degplatta och lägg den i botten på formen. Pensala den med smör, strö på ett lager nötter och mandlar och lägg på nästa degplatta. Upprepa manövern tills nöt¬terna är slut. Kavla ut de överblivna deg¬resterna till ytterligare en degplatta. Det översta lagret ska vara en degplatta. Smält honungen i en kastrull och smak¬sätt den med kanel, citronsaft och apelsin.

Sätt in formen långt ner i ugnen ca 15-20 minuter, flytta sedan upp den i mitten av ugnen och grädda ytterligare 15-20 minuter.

När de sista 5 minuterna av gräddningsti¬den återstår hälls den smälta honungen över.

Baklavan får sedan stå och svalna innan den skärs i tunna skivor och avnjuts till en kopp starkt svart kaffe.