Asiago

ASIAGO
URSPRUNG Vicenza/komjölk
TYP halvhård, 30 -45% fetthalt
SMAK rik och nötsmakande till pikant och skarp UTSEENDE små hjul med raka sidor; blank skorpa, gult inre med små pipor
Asiago, som huvudsakligen framställs i Vicenza, men också i andra delar av Venetien och Lombardiet är, beroende på åldern, antingen en cheddarliknande bordsost eller också lämpad för rivning. Med en lagring upp till ett år är den en fin matost, med rik nötsmak och en tydlig anstrykning av Cheddar. Vid denna ålder utgör den ett bra ackompanjemang till fruktiga röda viner, som Barbera d'Alba, Zinfan-del eller Petite Sirah.
Äldre ostar, med upp till två års lagring blir hårda och spröda och lämpliga att riva. En skarp, vällagrad Asiago är också lämplig efter maten eller till snacks; den behöver då ett kraftigare vin, t ex Barbaresco eller Barolo. Huvuddelen av all Asiago är gjord av lättskummad mjölk, men Asiago grasso di monte, en gräddmjölksversion, lagrad sex veckor, kan man träffa på ibland.
När man köper Asiago bör man titta på färgen. Det får inte finnas några mörka fläckar i osten eller några sprickor i skorpan. Asiago som man skall använda till rivning bör ha en fint grynig textur, påminnande om Parmesan. Asiago håller sig bra i kylen, bara man slår in den noggrant i plastfolie. Den smälter lätt och används ofta i matlagning.