Andalusiska Matraetter

ANDALUSISKA MATRÄTTER
Gazpacho
Den andalusiska paradrätten är en kall soppa gjord på färska tomater, grön paprika, gurka, vitlök, olivolja, vinäger eller citron, bröd och salt. Den närande soppan finns i en mängd lokala varianter, och kan innehålla mandel, vindruvor, melon, röd paprika och kokt ägg eller bitar av skinka.
Tortilla española och patatas bravas
Dessa båda rätter är vanliga inte bara Andalusien utan i hela Spanien. Det första är en kompakt potatisomelett med lök, som steks till en god kaka. Den serveras kall i bitar och är så mättande att den kan ätas som ensam rätt. Den andra består av friterade potatisklyftor med stark sås.
Fisksoppor
Kockens fantasi är det enda som sätter gränsen för utbudet av sopas de mariscos (skaldjur) och pescado (fisk). Favoriter från Málaga är bland andra sopa viña, en sherryspetsad variant, och cachorenas, med smak av apelsin. Cádiz är känt för sina guisos marineros (fisk- och skaldjursgrytor) tillagade av traktens bästa fisk och skaldjur.
Calamares
Utmed hela kusten serveras hela grillade småbläckfiskar. Det är höjden av enkelhet och helt utsökt, under förutsättning att de är färska. Ett vanligt alternativ är att skära bläckfisken i ringar och fritera den. Är den bara färsk blir resultatet utsökt och mört. En hel fritura de pescado eller fritura mixta (fat med blandad grillad fisk) kan även innehålla stekt ansjovis, räkor, bitar av torsk, eller annan fisk som är bra den dagen.
Rape
Marulk (rape) är ett av de allra bästa valen om man vill äta förstklassig fisk i Andalusien. Man äter stjärtbiten på fisken, som är saftig och påminner om hummer eller kammusslor i konsistensen. Marulk serveras oftast grillad, men kan även tillagas i en smakrik sås, ofta med tomat.

Arroz a la marinera
Det här är den andalusiska versionen av paella, som också förekommer på vissa matsedlar. Det saffranssmakande riset serveras med ett urval av fisk och skaldjur som till exempel räkor, musslor och bläckfisk. Till skillnad från Paella Valenciana innehåller den andalusiska varianten sällan korv eller kyckling. Rätten kallas även arroz con mariscos (ris med skaldjur).

Sallader
Andalusiska ensaladas (sallader) är matiga och innehåller förutom grönsallat och tomat ofta sparris, hårdkokt ägg, tonfisk, kronärtskocka, oliver och lök. Det går att be dem utesluta ingredienser när man beställer.

Valle de los Pedroches
Den mjuka fårosten från Córdobaprovinsen är typisk för ost från regionen: mycket smakrik. Osten läggs in i olivolja och smaksätts med örtkryddor.

Bakverk och sötsaker
De många olika sorterna bakverk och sötsaker innehåller ofta arabiska ingredienser som anis, sesamfrön, mandel och kanel. De flesta är sötade med honung, snarare än med socker. Två vanliga sötsaker är alfajores, med honung och mandel, och piononos, ett slags små bakelser som är typiska för Granada.

Tocino de cielo
Den mäktiga puddingen med äggkräm kallas "himmelskt bacon". Tocino de Cielo tillverkas av nunnor i Jerez de la Frontera och på flera andra håll i Cádizprovinsen.